dawidmlynarski / AUTYZM - co to jest?
Odwiedziło mnie:Gości 

Czy zwracamy uwagę na niezwykły proces jakim jest rozwój maleńkiego dziecka? Czy zdajemy sobie sprawę jak wiele się w nim zmienia w ciągu krótkich kilku lat?

Nic nie rozumiało, nawet nie wiedziało, że istnieje mowa, że można się porozumiewać. Nie wiedziało, jak wygląda świat, że istnieją inni ludzie. I już wkrótce jest z nami, dorosłymi i ze swoimi rówieśnikami, umie obracać się w naszym wspólnym społecznym świecie i z dumą idzie do przedszkola.

To co się staje w ciągu paru lat, to prawdziwy cud. Nigdy w całym późniejszym życiu człowiek nie zmienia się w takim stopniu i nie uczy sie tak wiele.

Często przechodzimy obok tego cudu - to przecież takie normalne.

Doceniamy go wtedy, gdy ten naturalny proces rozwoju przestaje biec tak jak powinien. Kiedy dziecko nie jest z nami, nie reaguje, nie bawi się tak jak rówieśnicy, nie porozumiewa się głosem, mową ani gestem, zachowuje się dziwnie. Wtedy mówimy, że "coś jest nie tak". To jest autyzm dziecięcy.                [cyt.ze strony Fundacji Synapsis]

 

 

 

Autyzm jest czymś, czego nie mogę widzieć. Nie pozwala mi znaleźć i użyć moich własnych słów wtedy, gdy tego chcę. Albo powoduje, że używam wszystkich tych słów i głupich rzeczy, których nie chcę mówić.

Autyzm powoduje, że czuję wszystko na raz nie wiedząc co czuję. Lub odcina mnie całkowicie od odczuwania czegokolwiek.

Autyzm powoduje, że słyszę słowa innych ludzi lecz nie jestem zdolna zrozumieć, co te słowa znaczą. Lub autyzm zmusza mnie niejako do wypowiadania moich własnych słów nie wiedząc co mówię lub nawet co myślę.

Autyzm odcina mnie od myśli a nawet od ciekawości tak, że wierzę iż nie myślę i nie jestem niczym zainteresowana. Lub autyzm powoduje, że mój umysł niemal eksploduje od gwałtownej potrzeby powiedzenia co myślę lub pokazania, czym jestem zainteresowana… lecz nic nie wychodzi… ani na mojej twarzy ani w oczach ani w słowach.

Autyzm odcina mnie od mojego własnego ciała i nic nie czuję. Autyzm może też spowodować, że odczuwam wszystko tak intensywnie, że jest to aż bolesne.

Autyzm powoduje, że tracę czasem poczucie własnego “ja” i jestem tak przytłoczona obecnością innych ludzi, że nie mogę odnaleźć samej siebie. Autyzm może też spowodować, że jestem tak całkowicie świadoma siebie, że świat obok mnie staje się zupełnie obojętny i znika.

Autyzm jest jak huśtawka. Kiedy jest na górze lub na dole, nie mogę widzieć całego życia. Kiedy mija środek, mogę rzucić spojrzenie na życie, jakie bym miała, gdybym nie była autystyczna.”

(Cytaty z książki “SOMEBODY SOMEWHERE” Donnie Williams, której udało się pokonać autyzm)

 

AUTYZM to:

Zaburzenie ujawniające się w pierwszych trzech latach życia dziecka, przejawiające się nieprawidłowym rozwojem psychicznym dotyczącym głównie kontaktu z otoczeniem i mowy mimo braku typowego upośledzenia umysłowego. Rozwój dziecka zasadniczo od początku jest nieprawidłowy, zaburzenie wyraźniej może się ujawnić dopiero w drugim czy trzecim roku życia. Choroba polega głównie na upośledzonym kontakcie z otoczeniem oraz na zaburzeniach mowy. Dzieci autystyczne mało interesują się ludźmi (rodzicami), nie manifestują potrzeby ich obecności ani przywiązania do nich. Ich uwagę mogą natomiast skupiać przedmioty, a na zmiany w otoczeniu reagują typowo lękiem, protestem, nieraz z pobudzeniem i agresją. Wybitnie zaburzony jest rozwój mowy, dzieci te bądź nie mówią (mutyzm), bądź używają "własnej mowy" z licznymi nieprawidłowościami, agramatyzmami, nowotwórstwem, zmianą zgłosek, powtarzaniem jak echo. Charakterystyczne jest nieużywanie zaimka "ja". Mowa ta nie ma komunikacyjnego charakteru. Ruchy, zwłaszcza palców i rąk, mają często charakter stereotypowy.

Autyzm może mieć różne postaci i różne stopnie głębokości, zachowanie dwójki dzieci z autyzmem może się bardzo różnić.

Choruje jedna na 500 osób, liczba chorych przewyższa więc liczbę osób z zespołem Downa. Przyczyny autyzmu są słabo poznane, prawdopodobnie różne. (...)

Rokowanie w autyzmie jest poważne, znaczna część dzieci nie jest i nie będzie zdolna do samodzielnego życia. Specjalistyczne formy psychoterapii mogą wpłynąć korzystnie na zdolność dziecka autystycznego do kontaktu z otoczeniem. Przy właściwej opiece wiele zachowań autystycznych może złagodnieć, a nawet mogą one ustąpić. Niestety, większość dzieci i dorosłych będzie okazywała pewne stopnie autyzmu przez całe życie. Stosuje się różne rodzaje terapii w zakresie mowy, zachowania, a także leki i zalecenia dietetyczne.

(zaczerpniete ze strony: http://online.synapsis.pl/Slowniczek/Autyzm-wczesnodzieciecy.html )

 

 

Co to jest autyzm • Kandydoza • Sekretyna • Dieta • Zatrucie pierwiastkami ciężkimi. • Wybitne uzdolnienia w autyzmie. • Często stawiane pytania. • Bibliografia na temat autyzmu. • Duszpasterstwo • Wybrane formy terapii • Organizacje pozarządowe związane z autyzmem • Aspekty medyczne •   :

http://akson.org/x.pro/ModArticles/ShowCategories/26/

 
   AUTYZM - co to jest?
   English version
   Jeśli jesteś mamą..
   Oswoić Los...
   PROGRAM DO ROZL. PODATKU
   Versione italiana
   1. O Dawidku
   2. Diagnoza i orzeczenie
   3. Terapia i dieta
   4. Moje sukcesy
   5. POMOC dla Dawida
   6. Podziękowania
   7. Ciekawe linki
   8. Pamiętnik mojej mamy
   9. Kontakt
   10. Moja Galeria
   Pomoce Edukacyjne
   12. Moje video
   13. Przepisy na jedzonko



W tym miejscu możesz zostawić wiadomość dla Dawidka
 
Copyright ©2009 by Dorota Jakubiec
www.projektowaniestron.zafriko.pl
Kreator Stron www